Våra klasser

Hos oss kan du välja mellan flera olika klasser i våra två fantastiska yogasalar i Torshälla (strax utanför Eskilstuna). Välj mellan olika former av yoga-, puls- och styrkepass. 

Våra lärare och instruktörer har lång erfarenhet och tar väl hand om dig oavsett om du är nybörjare eller träningsvan och vill utmanas lite extra.

YOGA

Coreyoga Nivå 1 (Sommar)
HathaVinyasa1 inkl mag-och ryggstärkande övningar. En härlig mix där vi gör uppmjukande rörelser i kombination med coreövningar. Vi blir mjukare och stärker den ack så viktiga inre mag- och ryggmuskulaturen. Core=kroppens kärna.
Instruktör/lärare: Susanne Södergren

HathaVinyasayoga Nivå 1
Mjuka lugna grunder från Hathayoga varvas med Vinyasaflow.

Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar.

Vinyasa betyder ”andningssynkroniserad rörelse”. I vinyasayoga samordnas andning och rörelser i ett dynamisk flöde mellan olika positioner. Klasserna har olika intensitet och upplägg.

Fördelar med vinyasayoga

  • Kroppen blir starkare och mer flexibel
  • Höjer pulsen och ger ett bra träningspass
  • Ökar ditt mentala fokus
  • Rensar kroppen på gifter och slaggprodukter
  • Ökar blodcirkulationen m.m.

Instruktör/lärare: Lowe Lundholm

Hot yoga Nivå 1-2
Ett varmt och fysiskt pass som utförs i längre sammanhängande flöden. En skonsam träningsform för din kropp där vi utmanar kroppen i både balans och rörlighet. Klassen hålls i 38 grader.
Instruktör/lärare: Sandra Mathiasen

Mjuk hathayoga Nivå 1
För dig som antingen är ny och nyfiken på yogans värld, utövat yoga tidigare och lite ringrostig eller helt enkelt vill ge din kropp ett lätt, mjukt dynamiskt flöde och en härlig stund på mattan.

Med fokus på hela kroppen och med hjälp av andetaget för vi kroppen in i de olika positionerna.
Instruktör/lärare: Lillian Klingenberg

Morgonyoga Nivå 1 
En härlig yogaklass med fokus på att mjuka upp och väcka kroppen inför dagen. Denna klass passar även nybörjare.
Instruktör/lärare: Magdalena Sundholm

Pilates-yoga
Denna klass är en kombiklass där vi börjar med ca 30-35 minuter pilates på mattan. Vi utövar övningar som stärker mage och rygg, samt armar och axlar. Därefter utövar vi viniyoga, vilket är en yogaform som grundar sig på andningen, där vi repeterar övningarna flera gånger och utövar övningarna efter vår egen förmåga och struktur. Vi kan också öva pranayama (andningsövningar) samt chanting (sång eller hummande) på sanskrit som resonerar med vårt innersta och våra chakran.
Instruktör/lärare: Ingela/Nilsson

Restorative
Restorative yoga är avslappning och återhämtning. Med hjälp av bolster, kuddar, block och filtar stöttar vi kroppen i olika liggande och ibland sittande positioner så att vi kan uppleva en djupt läkande avslappning. Vi stannar i positionerna ca 10-20 minuter och bara vilar. Genom denna praktik landar du in i det lugnande parasympatiska nervsystemet och minskar stresstillstånd i kroppen. Hjärtrytmen sänks, syreförbrukningen sänks, matsmältningen ökar och hjärnvågorna går in i djup vila. Ofta hamnar du i en ”dvala” där du är halvt sovande och halvt vaken. Detta ger en skön avspänning och återhämtning. Efter kursen kommer du att kunna använda dig av Restorative positioner även hemma för att stressa ner eller återhämta dig.
Instruktör/lärare: Kirsti Stavåker

Varm Yin Yoga Nivå 1
Hålls i 30 gradig värme vilket mjukar upp kroppen på ett skönt sätt. Se Yin Yoga för mer information.
Instruktör/lärare: Lowe Lundholm

Yin Yoga Nivå 1
Yin Yoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att ge sig hän och släppa taget för att stilla kropp och sinne.

Den kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet.

I Yin Yogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund.

Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer. Genom att balansera yin, vila, och yang, aktivitet, i livet i stort ökar vårt välbefinnande på alla plan.
Instruktör/lärare: Tina Ohls/Lillian Klingenberg

Yin Yoga Nivå 2

Klassen riktar sig till dig med erfarenhet av Yin Yoga och dess pedagogik. Under hösten guidar läraren dig in mot avspänning kroppsligt, mentalt och själsligt. Det kommer att förekomma återhämtande positioner, mantra samt meditativa inslag.
Instruktör/lärare: Lotta Norberg

Yoga/meditation Nivå 1-2
Klassen är mjukt anpassad med andningsrörelser som förbereder för meditation. Klassen avslutas med ca 15 min meditation.
Instruktör/lärare: Lotta Norberg

PULS/STYRKA

Funktionell styrka Nivå 1
Ett bra val för dig som vill stärka rygg- och magmuskulaturen. Resten av kroppen stärks också som en bonus.
Instruktör/lärare: Mikaela Axdorph

Puls och Styrka Nivå 1
En klass där vi varvar kondition och styrka med enkla stegkombinationer och styrkeövningar. Enkelt och effektivt.
Instruktör/lärare: Caroline Grahn