Våra klasser




Under terminerna kan du välja mellan flera olika klasser i vår stora yogasal i Torshälla. Våra lärare och instruktörer kommer från områdena kring Eskilstuna och Torshälla. Vi erbjuder allt från lugn yin/restorative till lite mer utmanande afro. 

Afro: Afro är inspirerad av olika afrikanska danser. Det är ett danspass med stora, fria och kraftfulla rörelser som ger dig en härlig känsla i kroppen.
Instruktör: Caroline Grahn
Coreyoga Nivå 1: HathaVinyasa1 inkl mag-och ryggstärkande övningar. En härlig mix där vi gör uppmjukande rörelser i kombination med coreövningar. Vi blir mjukare och stärker den ack så viktiga inre mag- och ryggmuskulaturen. Core=kroppens kärna.
Instruktör: Lowe Lundholm

Funktionell styrka: Ett bra val för dig som vill stärka rygg- och magmuskulaturen. Resten av kroppen stärks också som en bonus.
Instruktör: Mikaela Axdorph

Hatha-Yinklass:  En klass där vi jobbar upp lite värme först i kroppen med hjälp av solhälsningar för att sedan gå över i positioner där vi stannar lite längre för att komma åt bindväven som håller tillbaka vår rörlighet.
Instruktör: Tina Ohls

Hot dynamic nivå 2: Dynamisk yoga för dig som vill få bättre rörlighet, styrka och smidighet – och svettas ordentligt! Vi blandar mjuka svepande rörelser med starka flöden. Att träna dynamiskt i en uppvärmd sal ger dig många fördelar då bland annat muskler och leder omsluts av värmen i salen och blir mer följsamma. Hålls i 38 grader.
Instruktör: Malin Berg
Hot Slow Flow yoga nivå 1: En yogaklass med långsamma rörelsemönster. I klassen mixas positioner (asanas) för styrka, rörlighet och stretch i mjuka, rytmiska flöden. Klassen avslutas med avslappning. Det långsamma tempot ger utrymme för var och en att utforska och utveckla sin yogapraktik. Olika nivåer och alternativ erbjuds, vilket ger en unik yogaupplevelse. Hålls i 38 grader.
Instruktör: Susanne Södergren
Hot Vinyasa nivå 1-2: Ett varmt och fysiskt pass som utförs i längre sammanhängande flöden. En skonsam träningsform för din kropp där vi utmanar kroppen i både balans och rörlighet. Klassen hålls i 38 grader.
Instruktör: Sandra Mathiasen
Hot Vinyasa nivå 2: Se Vinyasa nivå 2 . Klassen hålls i 34 grader.
Instruktör: Magdalena Sundholm

ISHTAyoga (vilande HT-20): ”ISHTA” betyder ”individ”, Integrated Science of Hatha, Tantra&Ayurveda. Genom att förstå mer om dessa tre viktiga vetenskaper kommer vi kunna utveckla och anpassa yogan utefter var och en av oss.
Passförklaring: Ishta yoga är mer en approach än en yogastil. Det är ett sätt att utöva yoga utifrån en holistik – en helhetssyn som kombinerar filosofi, asana och livsstil – allt utefter varje individs förutsättningar. Yogaform – Hatha Yoga.

Lite förkunskaper i Yoga behövs för att kunna följa lärarens pedagogik.
Lärare: Lotta Norberg

Klangmeditation: Guidad meditation med Håkan Eilebro ackompanjerad av Brittis Edlund Eilebro med tibetanska klangskålar, gongar, rainmaker och chimes. En djup och vilsam meditation som hjälper dig att skingra störande tankar, motverka stress, spänningar och blockeringar.

Under en klangmeditation används tibetanska klangskålar i olika storlekar som har exceptionellt långa och vackra klanger med harmoniserande övertoner. Klangskålarnas ljudvibrationer och övertoner går genom hela kroppen ända ner till cellnivå och hjälper till så att vi blir djupt avslappnade och därmed aktiverar kroppens förmåga till självläkning och återhämtning.

Du ligger på en madrass på golvet med en filt över dig och bara låter dig svepas med av guidningen och tonerna. Även om du inte är van att meditera så hjälper klangen och vibrationerna dig att skingra dina tankar och du kommer snabbt in i djup och vilsam meditation.
Lärare: Brittis och Håkan Eilebro

Lunchyoga-Vinyasa nivå 1: Vi tar oss an yogan i en dynamisk och flödande yogastil där vi kopplar samman rörelse och andetag för att uppnå balans i kropp och själ. Klassen erbjuder en säker, väl sammansatt variation av yogapositioner som systematiskt tar oss från en position till nästa i ett behagligt tempo. Variationen i sekvenserna ändras från klass till klass. Du tränar dig på att fokusera på både kropp och andetag samtidigt och klasserna kommer utmana dig och gör dig både starkare och smidigare. Passar nybörjare och vana deltagare.
Lärare: Lilian Klingenborg

MediYoga, medicinsk yoga och meditation: Enkla och mjuka yogapass för alla som behöver en lugn yogaform för stressreducering, förebyggande av smärta/värk, förbättrad sömn och allmänt välbefinnande. MediYoga har i flera svenska studier visat sig effektiv vid bl a ryggvärk, stress/utbrändhet, migrän mm. Alla pass innehåller andningsträning, yogaövningar och positioner, meditation och vila/avslappning. Passar både fortsättare och nybörjare.
Lärare: Bodil Eriksson

Morgonyoga: En härlig klass med fokus på att mjuka upp och väcka kroppen inför dagen. Denna klass passar även nybörjare.
Instruktör: Lowe Lundholm/Magdalena Sundholm

Pilates-Yoga kombo nivå 1: Pilates följt av Viniyoga och Yinyoga.Viniyoga är också Hathayoga och utmärker sig för tre viktiga saker. Vi börjar med andningen och utövar positioner utifrån andningen. Vi utövar positionerna utefter vår egen förmåga, struktur och behov. I de flesta övningar repeterar vi positionerna flera gånger innan vi stannar upp och håller positionen stilla. Vi inkluderar pranayama och chanting i yogapositionerna eller efter. Kommer också att inkludera yinyoga i klassen.
Instruktör: Ingela Nilsson

Senioryoga och meditation (vilande HT-20): Enkla och lugna yogapass för ökad rörlighet och smidighet, mindre värk, oro och stress. Anpassade för dig som senior (ca +65) eller för dig som är förtidspensionär p g a sjukskrivning el liknande. Vi utgår främst ifrån MediYoga och Kundaliniyoga och många övningar kan göras sittande på stol. Du utgår ifrån din dagsform och förmåga. Alla pass innehåller andningsträning, mjuka yogaövningar, meditation och avslappning/vila. För både fortsättare och nybörjare.
Lärare: Bodil Eriksson

Vinyasayoga nivå 1: Mjuka lugna grunder från Hathayoga varvas med Vinyasaflow.

Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar.

Vinyasa betyder ”andningssynkroniserad rörelse”. I vinyasayoga samordnas andning och rörelser i ett dynamisk flöde mellan olika positioner. Klasserna har olika intensitet och upplägg.

Fördelar med vinyasayoga

  • Kroppen blir starkare och mer flexibel
  • Höjer pulsen och ger ett bra träningspass
  • Ökar ditt mentala fokus
  • Rensar kroppen på gifter och slaggprodukter
  • Ökar blodcirkulationen m.m.

Denna klass passar även nybörjare.
Instruktör: Lowe Lundholm

Vinyasayoga nivå 2: För dig som har gått på liknande klass tidigare (minst 10 x) se Vinyasayoga nivå 1. En skön och varm klass där du får lite utökad intensitet i Vinyasaflow och längre avslappning.
Instruktör: Magdalena Sundholm

Yangyoga nivå 2-3:  ”Yoga är en aktiv praktik. I en Yangpraktik arbetar man med muskler och blodcirkulation. Yang Yoga bygger styrka, uthållighet och flexibilitet. Yangdelen av Yoga står för rytm och repetitiva sekvenser likt Vinyasa flöde. Klassen är till för dig som kommit en bit på väg och önskar fortsätta stärka kroppen utifrån Yangs principer. Klassen avslutas med pranayama & meditation. Hålls i 26 grader.
Lärare: Lotta Norberg

Yinyoga: är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att ge sig hän och släppa taget för att stilla kropp och sinne.

Den kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet.

I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund.

Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer. Genom att balansera yin, vila, och yang, aktivitet, i livet i stort ökar vårt välbefinnande på alla plan.
Instruktör : Tina Ohls och Lärare:  Lillian Klingenberg