Våra klasser




Under terminerna kan du välja mellan 15-16 olika klasser i vår yogasal. Vi erbjuder allt från lugn MediYoga till lite mer utmanande Funktionell styrka.

Barnyoga: Är en metod som ser till att hela barnet mår bra, både i kropp och själ. Barn är naturligt smidiga och yogans positioner behåller musklernas rörlighet och förbättrar motorik och balans.

I barnyogan skapar vi yogasagor, vi utför yoga alfabet med kroppen, olika ställningar som gör bra saker för kroppen. Balans, smidighet, styrka hjälper barnen att hitta en god självkänsla. En känsla av ”jag kan”.

Vi använder oss av små enkla andningsövningar som är lätta att följa och göra till ”sina” när man behöver det. Varje yogastund innehåller avslappningsövningar. Att kunna känna skillnaden mellan en spänd och avslappnad kropp är en del i att känna sig säker i sig själv. Genom att ge barnen en paus, en tid och plats till att få lugna ner sig och känna efter hur de mår, ger vi en grund för att förstärka kopplingen till dem själva.
Vi har ibland små samtal om hur man kan vara en bra kompis både mot andra och mot sig själv.

  • Se till att barnen bär enkla kläder och helst inga strumpor.
  • Drick vatten före och efter klassen, men undvik vatten under klassen.
  • Undvik för stora måltider för tätt inpå yogaklassen.
  • Kom i tid så barnen hinner gå på toaletten innan yogaklassen.

Din Dans- en meditativ rörelseform: Här dansar du för din egenskull. Vi använder musik, rörelse och stillhet för att komma i kontakt med oss själva. Vi låter rörelseglädjen väckas till liv, då ger vi oss själva möjlighet att släppa spänningar och blockeringar. Vi utforskar kroppens naturliga rörelsemönster. Vi tillåter känslor att komma till uttryck. Vi stillar oss och låter vårt inre viska sin sanning till oss.
Lärare: Agneta Hjalmarsson och Martina Lejbrink

Funktionell styrka: Ett bra val för dig som vill stärka rygg- och magmuskulaturen. Resten av kroppen stärks också som en bonus.
Instruktör: Micaela Axdorph

Hatha-Yinklass:  En klass där vi jobbar upp lite värme först i kroppen med hjälp av solhälsningar för att sedan gå över i positioner där vi stannar lite längre för att komma åt bindväven som håller tillbaka vår rörlighet.
Instruktör: Tina Ohls

Klangmeditation: Guidad meditation med Håkan Eilebro ackompanjerad av Brittis Edlund Eilebro med tibetanska klangskålar, gongar, rainmaker och chimes. En djup och vilsam meditation som hjälper dig att skingra störande tankar, motverka stress, spänningar och blockeringar.

Under en klangmeditation används tibetanska klangskålar i olika storlekar som har exceptionellt långa och vackra klanger med harmoniserande övertoner. Klangskålarnas ljudvibrationer och övertoner går genom hela kroppen ända ner till cellnivå och hjälper till så att vi blir djupt avslappnade och därmed aktiverar kroppens förmåga till självläkning och återhämtning.

Du ligger på en madrass på golvet med en filt över dig och bara låter dig svepas med av guidningen och tonerna. Även om du inte är van att meditera så hjälper klangen och vibrationerna dig att skingra dina tankar och du kommer snabbt in i djup och vilsam meditation.
Lärare: Brittis och Håkan Eilebro

Lunchyoga med Lowe: se Vinyasayoga 1. En återhämtande klass med fokus på att mjuka upp de muskler som blir stela under dagen. Denna klass passar även nybörjare.
Instruktör: Lowe Lundholm

Lunchyoga med Marie: En skön lunchklass med inspiration från hathayoga. En medveten och fördomsfri närvaro i den fysiska kroppen, andetaget och rörelsen.
Instruktör: Marie Hallbert Fahlberg

MediYoga och meditation: Enkla och mjuka yogapass för alla som behöver en lugn yogaform för stressreducering, förebyggande av smärta/värk, förbättrad sömn och allmänt välbefinnande. MediYoga har i flera svenska studier visat sig effektiv vid bl a ryggvärk, stress/utbrändhet, migrän mm. Alla pass innehåller andningsträning, yogaövningar och positioner, meditation och vila/avslappning. Passar både fortsättare och nybörjare.
Lärare: Bodil Eriksson

Morgonyoga: En härlig klass med fokus på att mjuka upp och väcka kroppen inför dagen. Denna klass passar även nybörjare.
Instruktör: Lowe Lundholm/Magdalena Sundholm

Senioryoga och meditation: Enkla och lugna yogapass för ökad rörlighet och smidighet, mindre värk, oro och stress. Anpassade för dig som senior (ca +65) eller för dig som är förtidspensionär p g a sjukskrivning el liknande. Vi utgår främst ifrån MediYoga och Kundaliniyoga och många övningar kan göras sittande på stol. Du utgår ifrån din dagsform och förmåga. Alla pass innehåller andningsträning, mjuka yogaövningar, meditation och avslappning/vila. För både fortsättare och nybörjare.
Lärare: Bodil Eriksson

Vinyasayoga 1: Mjuka lugna grunder från Hathayoga varvas med Vinyasaflow.

Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar.

Vinyasa betyder ”andningssynkroniserad rörelse”. I vinyasayoga samordnas andning och rörelser i ett dynamisk flöde mellan olika positioner. Klasserna har olika intensitet och upplägg.

Fördelar med vinyasayoga

  • Kroppen blir starkare och mer flexibel
  • Höjer pulsen och ger ett bra träningspass
  • Ökar ditt mentala fokus
  • Rensar kroppen på gifter och slaggprodukter
  • Ökar blodcirkulationen m.m.

Denna klass passar även nybörjare.
Instruktör: Lowe Lundholm

Vinyasayoga 2: För dig som har gått på liknande klass tidigare (minst 10 x) se Hatha/Vinyasayoga 1. En skön och varm klass där du får lite utökad intensitet i Vinyasaflow och längre avslappning.
Instruktör: Lowe Lundholm/Magdalena Sundholm

Yinklass:  vi börjar väcka kroppen sakta till liv och mjuka upp för att sedan i asanas kunna sträcka ut vår Fascia – bindväv för att kunna öka rörligheten i våra små och stora muskler för att öka vår smidighet generellt i våra fantastiskt skapade kroppar.
Instruktör: Tina Ohls

Yinyoga: Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att ge sig hän och släppa taget för att stilla kropp och sinne. Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer. Genom att balansera yin, vila, och yang, aktivitet, i livet i stort ökar vårt välbefinnande på alla plan.
Lärare: Lilian Klingenberg

Yin/Meditation nivå 2, fortsättning: Denna klass är till för dig som har tidigare erfarenhet av yinyoga och som vill fortsätta utforska yogans verktyg i yins dimensioner. Varje tillfälle kommer att avslutas med en meditation.
Lärare: Lotta Norberg