Våra klasser

Hos oss kan du välja mellan flera olika klasser i våra två fantastiska yogasalar i Torshälla (strax utanför Eskilstuna). Välj mellan olika former av yoga-, puls- och styrkepass. 

Våra lärare och instruktörer har lång erfarenhet och tar väl hand om dig oavsett om du är nybörjare eller träningsvan och vill utmanas lite extra.

YOGA

Coreyoga Nivå 1
HathaVinyasa1 inkl mag-och ryggstärkande övningar. En härlig mix där vi gör uppmjukande rörelser i kombination med coreövningar. Vi blir mjukare och stärker den ack så viktiga inre mag- och ryggmuskulaturen. Core=kroppens kärna.
Lärare: Lowe Lundholm

HathaVinyasayoga Nivå 1
Mjuka lugna grunder från Hathayoga varvas med Vinyasaflow.

Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar.

Vinyasa betyder ”andningssynkroniserad rörelse”. I vinyasayoga samordnas andning och rörelser i ett dynamisk flöde mellan olika positioner. Klasserna har olika intensitet och upplägg.

Fördelar med vinyasayoga

  • Kroppen blir starkare och mer flexibel
  • Höjer pulsen och ger ett bra träningspass
  • Ökar ditt mentala fokus
  • Rensar kroppen på gifter och slaggprodukter
  • Ökar blodcirkulationen m.m.

Lärare: Lowe Lundholm

Hot dynamic Nivå 1-2
Dynamisk yoga för dig som vill få bättre rörlighet, styrka och smidighet – och svettas ordentligt! Vi blandar mjuka svepande rörelser med starka flöden. Att träna dynamiskt i en uppvärmd sal ger dig många fördelar då bland annat muskler och leder omsluts av värmen i salen och blir mer följsamma. Hålls i 38 grader.
Instruktör: Malin Berg

Hot Slow Flow yoga Nivå 1
En yogaklass med långsamma rörelsemönster. I klassen mixas positioner (asanas) för styrka, rörlighet och stretch i mjuka, rytmiska flöden. Klassen avslutas med avslappning. Det långsamma tempot ger utrymme för var och en att utforska och utveckla sin yogapraktik. Olika nivåer och alternativ erbjuds, vilket ger en unik yogaupplevelse. Hålls i 38 grader.
Instruktör: Susanne Södergren

Hot Vinyasa Nivå 1-2
Ett varmt och fysiskt pass som utförs i längre sammanhängande flöden. En skonsam träningsform för din kropp där vi utmanar kroppen i både balans och rörlighet. Klassen hålls i 38 grader.
Instruktör: Sandra Mathiasen

Hot Vinyasa Nivå 2
Se Vinyasa nivå 2. Klassen hålls i 34 grader.
Instruktör: Magdalena Sundholm

Morgonyoga Nivå 1 (VT – jämna veckor)
En härlig yogaklass med fokus på att mjuka upp och väcka kroppen inför dagen. Denna klass passar även nybörjare.
Instruktör: Magdalena Sundholm

Pilates-Yoga kombo Nivå 1
Pilates följt av Viniyoga och Yinyoga. Viniyoga är också Hathayoga och utmärker sig för tre viktiga saker. Vi börjar med andningen och utövar positioner utifrån andningen. Vi utövar positionerna utefter vår egen förmåga, struktur och behov. I de flesta övningar repeterar vi positionerna flera gånger innan vi stannar upp och håller positionen stilla. Vi inkluderar pranayama och chanting i yogapositionerna eller efter.
Lärare: Ingela Nilsson

Varm YinYoga Nivå 1
Hålls i 30 gradig värme vilket mjukar upp kroppen på ett skönt sätt. Se Yinyoga för mer information.
Lärare: Lowe Lundholm

Yangyoga Nivå 2-3
Yoga är en aktiv praktik. I en Yangpraktik arbetar man med muskler och blodcirkulation. Yangyoga bygger styrka, uthållighet och flexibilitet. Yangdelen av Yoga står för rytm och repetitiva sekvenser likt Vinyasa flöde. Klassen är till för dig som kommit en bit på väg och önskar fortsätta stärka kroppen utifrån Yangs principer. Klassen avslutas med pranayama och meditation. Klassen hålls i 26 grader.
Lärare: Lotta Norberg

Yin/Yangyoga Nivå 1-2
Yin står enligt kinesisk medicin och taoismen för det stilla, det inre och det stabila medan yang står för det dynamiska, repetitiva och det yttre. I denna klass börjar vi med yin yoga där vi vilar stilla i olika sittande och liggande positioner och kommer in i varande och närvaro i kroppen. Detta tar vi sedan med oss in i den värmande och dynamiska yogan. Vi låter yin få bära yang och upplever balans mellan dessa. En oslagbar kombination om du vill uppleva yoga istället för att ”göra” yoga.
Lärare: Kirsti Stavåker

Yinyoga Nivå 1
Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att ge sig hän och släppa taget för att stilla kropp och sinne.

Den kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet.

I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund.

Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer. Genom att balansera yin, vila, och yang, aktivitet, i livet i stort ökar vårt välbefinnande på alla plan.
Instruktör/lärare: Tina Ohls/Lillian Klingenberg

PULS/STYRKA

Funktionell styrka Nivå 1
Ett bra val för dig som vill stärka rygg- och magmuskulaturen. Resten av kroppen stärks också som en bonus.
Instruktör: Mikaela Axdorph

Puls och Styrka Nivå 1
En klass där vi varvar kondition och styrka med enkla stegkombinationer och styrkeövningar. Enkelt och effektivt.
Instruktör: Caroline Grahn

Styrka Nivå 1
En klass där vi förbättrar vår styrka. Med enkla basövningar stärker vi upp kroppens stora muskelgrupper.
Instruktör:Mikaela Axdorph