Våra klasser




Du kan välja mellan 16-18 olika klasser i vår yogasal. Vi erbjuder allt från barnyoga och lugn HoliYoga till lite mer utmanande Funktionell styrka och ISHTA yoga.

Barnyoga: Är en metod som ser till att hela barnet mår bra, både i kropp och själ. Barn är naturligt smidiga och yogans positioner behåller musklernas rörlighet och förbättrar motorik och balans.

I barnyogan skapar vi yogasagor, vi utför yoga alfabet med kroppen, olika ställningar som gör bra saker för kroppen. Balans, smidighet, styrka hjälper barnen att hitta en god självkänsla. En känsla av ”jag kan”.

Vi använder oss av små enkla andningsövningar som är lätta att följa och göra till ”sina” när man behöver det. Varje yogastund innehåller avslappningsövningar. Att kunna känna skillnaden mellan en spänd och avslappnad kropp är en del i att känna sig säker i sig själv. Genom att ge barnen en paus, en tid och plats till att få lugna ner sig och känna efter hur de mår, ger vi en grund för att förstärka kopplingen till dem själva.
Vi har ibland små samtal om hur man kan vara en bra kompis både mot andra och mot sig själv.

  • Se till att barnen bär enkla kläder och helst inga strumpor.
  • Drick vatten före och efter klassen, men undvik vatten under klassen.
  • Undvik för stora måltider för tätt inpå yogaklassen.
  • Kom i tid så barnen hinner gå på toaletten innan yogaklassen.

Lärare: Linn By

Funktionell styrka: Ett bra val för dig som vill stärka rygg- och magmuskulaturen. Resten av kroppen stärks också som en bonus.
Instruktör: Mikaela Axdorph

Fysisk mindfulness: Teknikklass yoga och styrka. Passar både nybörjare och erfarna. Lär dig hitta in i kroppen och känna vilka muskler som ska aktiveras och vilka som ska slappna av. Med långsamma dynamiska och statiska övningar bygger vi styrka i hela kroppen, ökar rörligheten, stabiliserar lederna, stärker diafragma, lungor, core och släpper på spänningarna i kroppen.
Instruktör: Marie Hallbert Fahlberg

Hatha/Vinyasayoga 1: Mjuka lugna grunder från Hathayoga varvas med Vinyasaflow.

Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar.

Vinyasa betyder ”andningssynkroniserad rörelse”. I vinyasayoga samordnas andning och rörelser i ett dynamisk flöde mellan olika positioner. Klasserna har olika intensitet och upplägg.

Fördelar med vinyasayoga

  • Kroppen blir starkare och mer flexibel
  • Höjer pulsen och ger ett bra träningspass
  • Ökar ditt mentala fokus
  • Rensar kroppen på gifter och slaggprodukter
  • Ökar blodcirkulationen m.m.

Denna klass passar även nybörjare.
Instruktör: Lowe Lundholm

Hatha/Vinyasayoga 2: För dig som har gått på liknande klass tidigare (minst 10 x) se Hatha/Vinyasayoga 1. En skön och varm klass där du får lite utökad intensitet i Vinyasaflow och längre avslappning.
Instruktör: Lowe Lundholm

HoliYoga och meditation: Mjuk och varsam yoga speciellt anpassad för Dig med någon smärtproblematik, (t ex fibromyalgi, migrän, reumatism) eller långvarig stress, utbrändhet, utmattning. HoliYoga är en djupgående yoga i lugnt tempo för ökad självkännedom, energi och vitalitet samt lindrande av smärta i kropp och själ. Det finns stora möjligheter till anpassning av övningarna och passen innehåller andningsträning, mjuka dynamiska och statiska asanas, olika meditationstekniker och avslappning/vila. Både nybörjare och vana yogautövare är välkomna.
Lärare: Bodil Eriksson

ISHTA yoga:Är mer en approach än en yogastil. Det är ett sätt att utöva yoga utifrån en helhetssyn som kombinerar filosofi, asana och livsstil – allt utefter varje individs förutsättningar. ”ISHTA” betyder ”individ”, och Integrated Science of Hatha, Tantra & Ayurveda. Genom att förstå mer om dessa tre viktiga vetenskaper kommer vi kunna utveckla och anpassa yogan utefter var och en av oss.
Lärare: Lotta Norberg

Lunchyoga: se Hatha/Vinyasayoga 1. En återhämtande klass med fokus på att mjuka upp de muskler som blir stela under dagen. Denna klass passar även nybörjare.
Instruktör: Lowe Lundholm

Lördagsyoga: Lite långsammare yoga, passar alla.
Instruktör: Marie H Fahlberg

MediYoga och meditation:Enkla och mjuka yogapass för alla som behöver en lugn yogaform för stressreducering, förebyggande av smärta/värk, förbättrad sömn och allmänt välbefinnande. MediYoga har i flera svenska studier visat sig effektiv vid bl a ryggvärk, stress/utbrändhet, migrän mm. Alla pass innehåller andningsträning, yogaövningar och positioner, meditation och vila/avslappning. Passar både fortsättare och nybörjare.
Lärare: Bodil Eriksson

Morgonyoga: se Hatha/Vinyasayoga 1. En härlig klass med fokus på att mjuka upp och väcka kroppen inför dagen. Denna klass passar även nybörjare.
Instruktör: Lowe Lundholm

Senioryoga och meditation: Enkla och lugna yogapass för ökad rörlighet och smidighet, mindre värk, oro och stress. Anpassade för dig som senior (ca +65) eller för dig som är förtidspensionär p g a sjukskrivning el liknande. Vi utgår främst ifrån MediYoga och Kundaliniyoga och många övningar kan göras sittande på stol. Du utgår ifrån din dagsform och förmåga. Alla pass innehåller andningsträning, mjuka yogaövningar, meditation och avslappning/vila. För både fortsättare och nybörjare.
Lärare: Bodil Eriksson

Yinyoga: Yinyoga är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att ge sig hän och släppa taget för att stilla kropp och sinne. Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer. Genom att balansera yin, vila, och yang, aktivitet, i livet i stort ökar vårt välbefinnande på alla plan.
Lärare: Lotta Norberg