Våra klasser




Under terminerna kan du välja mellan flera olika klasser i vår stora yogasal i Torshälla. Våra lärare och instruktörer kommer från områdena kring Eskilstuna och Torshälla. Vi erbjuder allt från lugn yin/restorative till lite mer utmanande afro. 

Din Dans- en meditativ rörelseform: Här dansar du för din egenskull. Vi använder musik, rörelse och stillhet för att komma i kontakt med oss själva. Vi låter rörelseglädjen väckas till liv, då ger vi oss själva möjlighet att släppa spänningar och blockeringar. Vi utforskar kroppens naturliga rörelsemönster. Vi tillåter känslor att komma till uttryck. Vi stillar oss och låter vårt inre viska sin sanning till oss.
Lärare: Agneta Hjalmarsson och Martina Lejbrink

Familjeyoga (vilande VT-20) : För barn (från ca 4-12 år) och deras familjer❣️

Barn och vuxna yogar tillsammans på barnens villkor. Vi gör enkla men kraftfulla övningar tillsammans för att stärka relationer, öka koncentration och kroppsmedvetenhet.

Varje klass innehåller träning i kroppsmedvetenhet, balans, styrka, smidighet, andningsövningar, avslappning, meditationsträning och mycket glädje!
Lärare: Camilla Strandmark

Funktionell styrka: Ett bra val för dig som vill stärka rygg- och magmuskulaturen. Resten av kroppen stärks också som en bonus.
Instruktör: Mikaela Axdorph

Hatha-Yinklass:  En klass där vi jobbar upp lite värme först i kroppen med hjälp av solhälsningar för att sedan gå över i positioner där vi stannar lite längre för att komma åt bindväven som håller tillbaka vår rörlighet.
Instruktör: Tina Ohls

Hatha Yoga 1: Klassen är riktad till dig som yogat lite tidigare, gått höstens nybörjarkurs eller som önskar utöka sin grundläggande förståelse för yogans principer och metoder. Önskar lära sig om andningsarbete – lättare andningsövningar (Pranayama) samt enkla meditationsövningar.
Lärare: Lotta Norberg

ISHTAyoga (vilande VT-20): ”ISHTA” betyder ”individ”, Integrated Science of Hatha, Tantra&Ayurveda. Genom att förstå mer om dessa tre viktiga vetenskaper kommer vi kunna utveckla och anpassa yogan utefter var och en av oss.
Passförklaring: Ishta yoga är mer en approach än en yogastil. Det är ett sätt att utöva yoga utifrån en holistik – en helhetssyn som kombinerar filosofi, asana och livsstil – allt utefter varje individs förutsättningar. Yogaform – Hatha Yoga.

Lite förkunskaper i Yoga behövs för att kunna följa lärarens pedagogik.
Lärare: Lotta Norberg

Klangmeditation: Guidad meditation med Håkan Eilebro ackompanjerad av Brittis Edlund Eilebro med tibetanska klangskålar, gongar, rainmaker och chimes. En djup och vilsam meditation som hjälper dig att skingra störande tankar, motverka stress, spänningar och blockeringar.

Under en klangmeditation används tibetanska klangskålar i olika storlekar som har exceptionellt långa och vackra klanger med harmoniserande övertoner. Klangskålarnas ljudvibrationer och övertoner går genom hela kroppen ända ner till cellnivå och hjälper till så att vi blir djupt avslappnade och därmed aktiverar kroppens förmåga till självläkning och återhämtning.

Du ligger på en madrass på golvet med en filt över dig och bara låter dig svepas med av guidningen och tonerna. Även om du inte är van att meditera så hjälper klangen och vibrationerna dig att skingra dina tankar och du kommer snabbt in i djup och vilsam meditation.
Lärare: Brittis och Håkan Eilebro

Lunchyoga med Lowe: se Vinyasayoga 1. En återhämtande klass med fokus på att mjuka upp de muskler som blir stela under dagen. Denna klass passar även nybörjare.
Instruktör: Lowe Lundholm

Lunchyoga med Marie: En skön lunchklass med inspiration från hathayoga. En medveten och fördomsfri närvaro i den fysiska kroppen, andetaget och rörelsen.
Instruktör: Marie Hallbert Fahlberg

MediYoga, medicinsk yoga och meditation: Enkla och mjuka yogapass för alla som behöver en lugn yogaform för stressreducering, förebyggande av smärta/värk, förbättrad sömn och allmänt välbefinnande. MediYoga har i flera svenska studier visat sig effektiv vid bl a ryggvärk, stress/utbrändhet, migrän mm. Alla pass innehåller andningsträning, yogaövningar och positioner, meditation och vila/avslappning. Passar både fortsättare och nybörjare.
Lärare: Bodil Eriksson

Morgonyoga: En härlig klass med fokus på att mjuka upp och väcka kroppen inför dagen. Denna klass passar även nybörjare.
Instruktör: Lowe Lundholm/Magdalena Sundholm

Senioryoga och meditation: Enkla och lugna yogapass för ökad rörlighet och smidighet, mindre värk, oro och stress. Anpassade för dig som senior (ca +65) eller för dig som är förtidspensionär p g a sjukskrivning el liknande. Vi utgår främst ifrån MediYoga och Kundaliniyoga och många övningar kan göras sittande på stol. Du utgår ifrån din dagsform och förmåga. Alla pass innehåller andningsträning, mjuka yogaövningar, meditation och avslappning/vila. För både fortsättare och nybörjare.
Lärare: Bodil Eriksson

Viniyoga: Viniyoga kommer från Hathayoga och  utmärker sig för 3 viktiga saker.

1. Vi börjar med andningen och utövar positionerna utifrån andningen.
2. Vi utövar positionerna utefter vår egen förmåga, struktur och behov.
3. I de flesta övningar repeterar vi positionerna flera gånger innan vi stannar upp och håller positionen stilla. ( repetition och stanna)
Vi inkluderar pranayama och chanting i yogapositionerna eller efter.
Oftast inkluderas  även Yinyoga i klassen.
Lärare: Ingela Nilsson

Vinyasayoga 1: Mjuka lugna grunder från Hathayoga varvas med Vinyasaflow.

Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar.

Vinyasa betyder ”andningssynkroniserad rörelse”. I vinyasayoga samordnas andning och rörelser i ett dynamisk flöde mellan olika positioner. Klasserna har olika intensitet och upplägg.

Fördelar med vinyasayoga

  • Kroppen blir starkare och mer flexibel
  • Höjer pulsen och ger ett bra träningspass
  • Ökar ditt mentala fokus
  • Rensar kroppen på gifter och slaggprodukter
  • Ökar blodcirkulationen m.m.

Denna klass passar även nybörjare.
Instruktör: Lowe Lundholm

Vinyasayoga 2: För dig som har gått på liknande klass tidigare (minst 10 x) se Vinyasayoga 1. En skön och varm klass där du får lite utökad intensitet i Vinyasaflow och längre avslappning.
Instruktör: Magdalena Sundholm

Yinyoga: är en återhämtande och terapeutisk yogastil som handlar om att ge sig hän och släppa taget för att stilla kropp och sinne.

Den kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet.

I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund.

Det är en motvikt till yangbaserade, mer fysiskt krävande yogaformer. Genom att balansera yin, vila, och yang, aktivitet, i livet i stort ökar vårt välbefinnande på alla plan.
Instruktör : Tina Ohls och Lärare:  Lillian Klingenberg

Yin Yoga 2: Klassen är till för dig med erfarenhet i Yin yoga och som önskar fortsätta öka förståelsen av Yin kvalitéer och kultivera dess verktyg. Vårterminens Yin yogaklass kommer att avslutas i en eller 2 återhämtande positioner för att understödja kroppen att hitta djup vila & återhämtning.
Lärare: Lotta Norberg